ARLOS BLOGG

ARLOS BLOGG

lördag 5 oktober 2013

Lekafton.

Men varför smyger Arlo i gräset så där, undrar ni förvånade nu!?

Jo, för jag bar på min piptomte, och en del dånar när dom ser tomtar innan jul. 

Idag blev ingen vanlig dag alls. För matten pep iväg till mitt plugg utan mig och kom inte hem förrän till kvällen. Så här höll hon på...stod och kollade på andra hundar och skrev upp vad dom gjorde för fel på rally. Hon fick lära sig hur man skriver sånt, så nu kan hon jobba på rallytävlingar och det är väl kanske bra. Men då får jag vara hemma med hussen som idag.

En geggig Apa fick hänga sig på tork.

Jag slapp hänga men åkte på handduksfrotterande.

Vet ni, det finns en fototävling för bara springers på fejjan. Där blir dom bästa bilderna tryckta i en fin kalender som säljs över hela jordklotet.

Matten skickade in bilden på mig och Alf för det skulle vara bilder på "Bad Dog". Så då blev jag en av vinnarna i september.

Min änglabrorsa är med i det här årets kalender och så kommer jag och Alf att finnas med i nästa års. Rättvist och bra! 

Eftersom det var mörkt när matten kom hem från rallyt så skulle vi leka innelekar. Man tar en påse kycklinghjärtan, en klicker och en burk där det ligger en Earl Grey-påse tillsammans med en bomullspad.

Sen undrar man förstås hur tusan man ska få tillgång till hjärtana...

Jo, man luktar fem gånger i burken, gärna med tungan ute, tills man är säker på hur Earl Grey luktar. Sen måste man vänta i ett rum, medan matten gömmer bomullspaden nånstans.

Om man har suttit kvar stilla, så får man hjärta och sen säger hon LETA, och då rusar man till rummet hon var i och letar med nosen tills man har paden i munnen. Så spottar man ut den och får hjärtan och en hjärteglad matte! Det var första gången vi lekte den leken, men det var buskul och plättlätt.


Inte lika lätt var det när det här spelet kom fram. Jag hade aldrig sett något liknande, och inte ville matten visa vad jag skulle göra med det heller. Så jag provade lite och tänka sig, det fanns blodpuddingsbitar här och där, bara man kom på hur man skulle plocka fram dom. Det var ett roligt spel, fast lite svårt som ni kan se på filmen.

7 kommentarer:

  1. Duktig liten valp du är Arlo, och matten var också vääääldigt duktig i skolan idag.

    SvaraRadera
  2. Ser skönare ut med frottering av hängning måste jag säga....
    Och så snitsig du är med spelet! Att kolla så noga att inget blir kvar är mycket klokt :)
    (Din matte brukar ju testa envishet hos dig... Säg åt henne att kolla en liten film jag delat på FB om hon inte sett den. Där kan vi tala energi o envetenhet:D)

    SvaraRadera
  3. Trots alla ogulliga bilder på dig så måste vi säg att du är ju bara helt underbart söt och go! Det kommer bli en stjärna av dig när du blir stor :-) Det vet vi alldeles säkert!

    SvaraRadera
  4. Jaså, matten ska fortsätta att smita iväg från dig för att kolla andra hundar...
    Fast nu lär hon sig förstås ordentligt hur man ska göra, så att när det blir din tur så småningom så slipper du skämmas för henne. :D
    Så envist och duktigt klurig du var med spelet! Smartaste valpen, alla gånger!
    Kul också att du blir kalenderhund, precis som Rudi var. Att Alf får vara med också är ju ett extra plus. :)
    /Kasper

    SvaraRadera
  5. Du får ett S till "supersmart"!

    Nospussar från BELLA

    SvaraRadera
  6. Något säger mig att det där med handdukstorkning inte riktigt är din grej. Labradåran tror fortfarande att det är en rolig lek som kanske kan inkludera brottning? Pudeln, däremot, är härdad och finner sig i sitt öde med stoiskt lugn.

    SvaraRadera
  7. Så kul att få se Arlos första kontakt med spelet - världen är verkligen full av oväntade utmaningar. Kul med kalendern, där hjälper ni tydligen springer spaniels som haft otur i livet, det måste kännas bra! Önskar att det fanns liknande för kineser...

    SvaraRadera